Vi minnes....

mandag 18. august 2014

Tunevannets Mayra tok GULL i spor NM i helgen

NM i Elverum i helgen var ett flott gjennomført NM med flotte omgivelder, fine terreng, en stor takk for flott arrangemant.
Jeg stillte med Izi i rundering lørdag, og hun gikk igrunnen ganske bra, men i følge siste figurant hadde hun vært der to ganger, og vi fikk dermed 7,5 i karakter, og det holdt ikke til mer enn 6.plass, Izi ble likevel 1. reserve til Nordisk Mesterskap i rundering.

Lørdag gikk spor NM av stabelen og det startet (som NM ofte er) med uforklarlige resultater, av de 10 første var det bare Liv med Tunevannets Mai og jeg med Mayra som fant 3 av apportene i feltet, resten fant færre (flere fant ingen...), Olli fant bare 1 noe som er høyst uvanlig, da Olli er en veldig god felthund. Det var ikke før Torill kom at alle apportene ble funnet.

Sporoppsøket til Mayra var en drøm, rett ut i passe tempo (lett galopp) 1m feil vei og så rett vei:-) og i det flotte terrenget var det som en drøm å gå, og Mayra fant alle apportene. Halvveis i sporet fikk jeg øye på en hel gruppe med kuer, riktignok nå på andre siden av veien ca 40m unna sporet, men bakken så ut som om de hadde krysset over sporet. Mayra satt ned tempo en aning, men hadde ingen sportap:-) og jeg var veldig glad når vi atter var tilbake i normalt tempo. Endte med 10 på oppsøk og 10 på sporet.
Så gjenstod lydigheten...som jeg gruet meg, Mayra er blitt helt besatt (har i grunnen vært det fra hun var liten) på klapping (applaus), hun mister helt konsentrasjonen på meg og bare stirrer på de som klapper. Heldigvis var det ikke så stort publikum, og jeg takker alle som lot vær å klappe, selv om jeg jo i ettertid kunne se at mange nok ville klappet ellers (var slett ikke så gale karakterer) endte med 261p på lydigheten som må være det høyeste vi har hatt tror jeg.

Spenningen ble holdt til siste slutt da to utøvere fikk gå omspor siden de hadde blitt forstyrret av kuer... Jammen hadde jeg ikke marginen på min side og vannt med 0,25 poeng forran  nesteman.

Så nå blir det Nordisk Mesterskap i Finnland 19-21. September. Eneste skår i gleden er at jeg dermed mister 2. landsprøvehelg, og dermed er det ikke store muligheten for å kvalifisere inn til finalen på Norgesserien:-( 

Dette kom som en STOR bonus, Mayra fikk menlig opprykk til A spor i slutten av Mars, og jeg var lenge i tvil om jeg kanskje skulle sattset ett til år på spor med Izi, men heldigvis turde jeg å sattse på Mayra, og det er jeg veeeeldig glad for nå:-)
Ekstra morro er det også at Liv og may også er tatt ut til Nordisk Mesterskap i spor, så 2 av 3 på Norske laget er fra Tunevannet:-)